
2 dec 2024
Wat gaat het college doen aan de verkeersdrukte die extra spitstreinen met zich meebrengen? En waarom stoppen ze niet in Putten? Dat wil Wij Putten van het college weten.
In Harderwijk en Nijkerk is het nieuws met blijdschap ontvangen: na een aanvankelijke weigering heeft NS alsnog besloten in de ochtend- en avondspits tussen Harderwijk en Amersfoort vier extra spitstreinen te laten rijden, met een tussenstop in Nijkerk. “Heel goed nieuws voor forensen uit die plaatsen en het is ze van harte gegund, maar voor Putten heeft dit wel consequenties”, zegt fractievoorzitter Herman Luitjes van Wij Putten. “Het betekent dat de spoorbomen bij de overgangen in de spits vaker dicht zijn, terwijl het rond die tijd op de N798 tussen Putten en Nijkerk al behoorlijk druk is. Met de bouw van de nieuwe wijk Halvinkhuizen, met 1.300 woningen, wordt dit alleen maar erger.”
Van het college wil de fractievoorzitter van Wij Putten weten of men hier überhaupt over heeft nagedacht en zo ja, of er concrete maatregelen te verwachten zijn. “Te denken valt aan een tunnelbak onder het spoor.”
Verder vraagt Luitjes zich af of Putten is betrokken bij de lobby voor extra spitstreinen en of de vraag op tafel is geweest of deze treinen ook in Putten kunnen stoppen. “Heeft het college hier actie ondernomen? Wel wrang als we in Putten alleen met de nadelen te maken krijgen.” Verder is er sprake van dat spoorwegovergangen in Ermelo en Nijkerk vanwege de extra drukte op het spoor veiliger worden gemaakt. Daar wordt 10 miljoen euro voor uitgetrokken, maar Putten wordt in die plannen niet genoemd. “Hoe denkt het college over de veiligheid van de overgangen in Putten?”
Foto Luuk Obbink
Bijschrift: Met de komst van de extra spitstreinen zijn de spoorbomen op de N798 vaker dicht, wat de doorstroom belemmert.









